Genrebild på produkter från Kavli.
Genrebild på produkter från Kavli. - Foto: Nyheter24

Kavli vill ta större klimatansvar – ska minska utsläppen: “En tuff resa”

Livsmedelskoncern Kavli vill ta ett större ansvar för miljön har därför satt upp egna klimatmål. Målen bygger på en noggrann analys av verksamhetens klimatpåverkan.


Kavli är en livsmedelskoncern som tillverkar allt ifrån mjukost, yoghurt och senap. Koncernen ägs av  stiftelsen O. Kavli och Knut Kavlis Ideella Fond, som i dag kallas Kavlifonden. 

Koncernen har inga privata vinstintressen, men brukar göra en vinst varje år. Delar av vinsten går alltid till Kavlifonden. Syftet med Kavlifonden är att göra gott. Därför går fondens pengar till olika goda ändamål.

40 år senare – nu kommer klassiska Raketosten tillbaka

Har skänkt miljarder till välgörenhet

Sedan år 1962 har fonden delat ut 1,2 miljarder norska kronor, vilket blir ungefär samma i svenska kronor, till olika välgörande ändamål.

– I dag är det inte så många som känner till att Kavli delar ut hela överskottet till goda ändamål. Detta vill vi få fler att känna till, vara delaktiga i och stolta över. Genom att skapa kommunikation som berör och väcker nyfikenhet kan vi få fler att uppmärksamma detta. Det är dock viktigt att vi gör det på ett positivt sätt och med glimten i ögat. Det krävs någonting annorlunda för att nå igenom bruset, skriver Annika Skardal, Senior Brand Manager på fondens hemsida.

Foto: Nyheter24

Kavli vill ta större klimatansvar

Nu vill Kavli göra ännu mer gott och planerar därför att göra något åt den globala uppvärmningen.

Företaget tar klimatomställningen på allvar och har tagit fram klimatmål, som Science-Based Targets Initiative, en global plattform för företag som vill göra sin del för att nå klimatmålen, validerat.

Kavlis mål bygger på en noggrann analys av verksamhetens klimatpåverkan, inklusive vår värdekedja.

Jobbar mot nettonollutsläpp

De kommer nu att försöka jobba mot att få nettonollutsläpp till år 2045.

– Det kanske häftigaste med att ha antagit Science-Based Targets är att det stimulerade oss till att fastställa en konkret klimathandlingsplan som ett lagarbete mellan alla avdelningar i organisationen, säger Victoria Voss, hållbarhetschef för Kavli Group i ett pressmeddelande, och fortsätter:

– I förlängningen har detta knuffat oss i rätt riktning i termer av hur vi numera integrerar hållbarhet inom både innovation och inköp, vilket är den verkliga förändringskraften ligger. Det är en tuff resa till 2030 vi har framför oss, men vi har en tydlig plan framåt varvid samarbetet med kunder och leverantörer blir allt viktigare.

Läs fler nyheter här:

Kunderna rusar till Ica – här är produkten alla vill köpa

Här blir det omkörningsförbud i påsk

Populära godiset byter recept – kvaliteten sjunker och priset ökar

Populära pålägg återkallas – kan innehålla listeria

Mat
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!